NEW YORK - Google heeft Microsoft van de troon gestoten als de meest waardevolle merknaam ter wereld. De naam van de Amerikaanse internetonderneming heeft een waarde van 66,4 miljard dollar (48,9 miljard euro).

Op twee staat het industriële conglomeraat General Electric (GE) met 61,8 miljard dollar, gevolgd door Microsoft met 54,9 miljard dollar.

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van de Amerikaanse marktonderzoeker Millward Brown naar de honderd meest waardevolle merknamen ter wereld. De merknaam Google steeg ten opzichte van vorig jaar met 77 procent in waarde, aldus Millward Brown. De waarde van Microsoft daalde juist met 11 procent. Vorig jaar had de naam van de Amerikaanse softwaregigant nog een waarde van 62 miljard dollar.

ING

Het eerste Nederlandse bedrijf op de lijst is het bankconcern ING op plaats 53 met een waarde van 11,5 miljard dollar (8,8 miljard euro). ABN Amro staat op de 95ste plek met een waarde van 5,6 miljard dollar (4,1 miljard euro). Zijn fusiepartner Barclays is ruim 1 miljard dollar meer waard.

1600 miljard dollar

De gecombineerde waarde van de honderd meest waardevolle merknamen steeg in het afgelopen jaar met 10,6 procent naar 1600 miljard dollar (1180 miljard euro). De lijst wordt opgesteld aan de hand van een wereldwijd onderzoek naar bijna 40 duizend merknamen onder meer dan een miljoen consumenten. Bij de berekening van de waarde van een merknaam wordt gekeken naar de financiële situatie, de groeikansen en hoe de consument over een bedrijf denkt.

Microsoft en IBM

De lijst verschilt met de tophonderd grootste merken die het zakenblad Business Week jaarlijks samenstelt. Daarop staat Coca-Cola op nummer 1, gevolgd door Microsoft en IBM. Google komt op deze lijst pas op de 24ste plaats voor.