AMSTERDAM - Verschillende Amerikaanse organisaties die opkomen voor privacybescherming hebben zich bij handelswaakhond FTC beklaagd (PDF) over de overname van het online advertentiebedrijf Doubleclick door Google.

Het Electronic Privacy Information Center (EPIC), een van de initiatiefnemers, vreest dat Google door de overname te veel informatie over te veel consumenten kan verzamelen. Ze roepen de FTC op een onderzoek in te stellen.

Doubleclick en Google registreren beide op tal van websites het surfgedrag van internetgebruikers. Zo ontstaan gedetailleerde persoonlijke profielen, die de bedrijven gebruiken om bezoekers van de sites gerichte advertenties te tonen.

Samenvoegen

Google zou van plan zijn om gegevens die het zelf heeft verzameld samen te voegen met de data van Doubleclick, dat 85 procent van de internetgebruikers zou bereiken. EPIC maakt zich voornamelijk zorgen over de mogelijkheid dat geanonimiseerde informatie zo gecombineerd wordt met persoonlijke gegevens, waarover Google dankzij diensten als GMail, zijn gepersonaliseerde zoekdienst of het deze week geïntroduceerde Google History kan beschikken.

Microsoft

Eerder klaagde ook Microsoft al over de aankoop. De softwaregigant maakte zich niet alleen zorgen over de privacy van internetgebruikers, maar ook over de dominante positie die concurrent Google door de overname dreigt te krijgen.

Google maakte een week geleden bekend dat het Doubleclick wil overnemen voor een bedrag van 3,1 miljard dollar, de grootste aankoop uit de geschiedenis van het internetbedrijf.

Columnist Remy Chavannes sluit zich zaterdag in zijn column op NU.nl aan bij de critici van Google.