REDMOND - Microsoft is bezorgd over de positie die rivaal Google dreigt te krijgen met het plaatsen van advertenties op internet na de voorgenomen miljardenovername van Doubleclick. Dit blijkt uit een verklaring die de juridisch directeur van Microsoft, Brad Smith, heeft uitgegeven.

Het Amerikaanse softwareconcern wil dat mededingingsautoriteiten de overname goed onder de loep nemen. Daarbij moet ook worden gekeken naar de privacy van de internetgebruikers omdat beide bedrijven volgens Microsoft hun grip op het surfgedrag van internetters verstevigen.

Slagvaardig

Google maakte eind vorige week bekend het advertentiebedrijf Doubleclick te kopen voor 3,1 miljard dollar (2,3 miljard euro). Het internetbedrijf toonde zich daarmee slagvaardiger dan Microsoft en Yahoo, die ook belangstelling zouden hebben getoond.

De Amerikaanse onderneming heeft al een vooraanstaande positie met tekstadvertenties op internet, die veelal worden geplaatst bij zoekopdrachten van internetgebruikers. Doubleclick is gespecialiseerd in beeldadvertenties, zoals zogenoemde banners en pop-ups.

Radioreclame

Google verstevigt niet alleen zijn positie op internet. Maandag werd bekend dat het bedrijf voor een groot radioconcern in de Verenigde Staten, Clear Channel, spotjes gaat verkopen. Beide partijen mikken daarbij op bedrijven die al wel op internet adverteren, maar niet op de radio.

Onmacht

Dat Microsoft nu een beroep doet op mededingingsautoriteiten tekent de onmacht van de softwaregigant om de internetwereld naar zijn hand te zetten. Microsoft was in de jaren negentig juist zelf het onderwerp van mededingingsonderzoek omdat het zijn dominante positie bij computerbesturingssystemen had gebruikt om op andere terreinen een positie te verwerven. De Europese Commissie achtervolgt het concern hiervoor overigens nog steeds.