AMSTERDAM - Twee derde van de Nederlanders maakt wel eens gebruik van een vergelijkingssite voordat zij een product koopt, maar een derde van de bevolking twijfelt aan de betrouwbaarheid van dergelijke sites.

Dat blijkt maandag uit een onderzoek van TNS Nipo onder ongeveer driehonderd respondenten. De resultaten verschijnen in Twinkle, een vakblad voor webwinkeliers.

Op de sites worden producten als televisies met elkaar vergeleken. De populairste vergelijkingssite is kieskeurig.nl. Ruim 65 procent van de ondervraagden zegt van de site te hebben gehoord en bijna 55 procent heeft er wel eens gebruik van gemaakt. Ook de website van de Consumentenbond is populair. Bijna veertig procent heeft de site ooit gebruikt om informatie over een product te vinden. De website vergelijk.nl is door ruim een kwart van de ondervraagden wel eens bekeken.

Ervaringen

Op diverse vergelijkingswebsites kunnen consumenten hun ervaringen over een product schrijven. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten aan deze meningen meer waarde hechten dan aan het oordeel van een professionele recensent.