Endemol en gameproducent slaan handen ineen

CANNES - Tv-producent Endemol en Electronic Arts (EA), maker van vele interactieve computerspellen, hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Dat maakten beide bedrijven maandag bekend op 's werelds grootste mediabeurs, MipTV in het Franse Cannes.

Hoeveel geld is gemoeid met de deal brachten zij niet naar buiten.

De firma's hopen de kloof tussen het traditionele tv-kijken en het spelen van computerspelletjes te overbruggen. Hun samenwerkingsproject Virtual Me moet daarvoor zorgen. In Virtual Me kunnen bezoekers net als in Second Life een computerpoppetje (avatar) van zichzelf aanmaken. Met dat poppetje kunnen ze meespelen in online-edities van tv-shows van Endemol, zoals Deal or no Deal, 1 Tegen 100 en Big Brother.

Big Brother

De initiatiefnemers verwachten het meest van de interneteditie van Big Brother (BB). Ze hopen dat overal ter wereld lokale versies ontstaan van BB waarin mensen met hun avatar regelmatig inloggen in het virtuele huis. En dan vervolgens op een virtuele bank gaan hangen en af en toe plaatsnemen in een virtuele dagboekkamer.

Vanaf komende zomer kunnen geïnteresseerden de benodigde software gratis downloaden en daarna de wereld van Virtual Me betreden. De bedenkers zeggen een nieuwe stap te zetten in interactieve televisie. Ze denken meer mensen actief te krijgen dan op Second Life. Die laatste variant kent wel veel leden, maar die zijn volgens Endemol en EA niet vaak actief op Second Life.

'Hybride entertainment'

Peter Bazalgette, de creatieve baas van Endemol, denkt dat de diverse aangemaakte avatars de kracht van tv nodig hebben om in beweging te komen. "Ons wordt verteld dat mensen steeds meer tijd achter de computer doorbrengen dan dat ze tv kijken. Beide markten zijn belangrijk op dit moment en dat heeft grote gevolgen voor de bedenkers van spellen en andere programma's. Samen met EA kunnen we ideeën ontwikkelen die tegemoet komen aan de manier waarop mensen tegenwoordig entertainment consumeren."

De baas van EA, Gerhard Florin, zegt dat zijn branche aan de vooravond staat van een nieuwe, 'hybride' vorm van entertainment.

Massapubliek

"Met Virtual Me brengen we gamen verder dan de console, de apparaten waarop nu wordt gespeeld. Samen met Endemol brengen we het beste van tv en videogames samen op een manier die een massapubliek zal aanspreken. We veranderen het gezicht van entertainment." EA is onder meer bekend van spellen als FIFA Football, Need for Speed en Harry Potter.

Tip de redactie