AMSTERDAM - De Amerikaanse tv-zender is in gesprek met internet-tv-dienst Joost over een distributieovereenkomst. Dat meldt de Wall Street Journal. Het station wil ook met grote partijen als MSN en AOL samenwerken.

Volgens de Amerikaanse zakenkrant zal CBS op korte termijn een reeks overeenkomsten bekend maken. De betrokken internetondernemingen zouden onder meer afleveringen van CSI: Crime Scene Investigation en het nieuws via internet mogen distribueren.

CBS zou 90 procent van de advertentieinkomsten krijgen. De rest is voor de distributiepartner.

Joost

CBS is de eerste grote tv-zender die een overeenkomst aangaat met Joost, een online tv-station dat in het leven is geroepen door de oprichters van internet-telefoondienst Skype. Joost, dat op dit moment nog slechts voor een beperkte groep testers beschikbaar is, kwam eerder wel tot zaken met Viacom - eigenaar van onder meer MTV Networks, Comedy Central en filmmaatschappij Paramount.

Youtube-concurrent

CBS zou ook in gesprek zijn met NBC Universal en News Corp, die in maart bekendmaakten een concurrent van videosite Youtube te gaan lanceren. Ook Yahoo, Microsoft en Time Warner zijn bij dat initiatief betrokken. Die dienst zou films en volledige afleveringen van tal van populaire tv-series gaan verspreiden via onder meer MSN, Yahoo en Myspace.

Eerder opende CBS, net als de BBC, al een kanaal op Youtube, dat geldt als uiterst succesvol. De zender en de Google-dochter braken gesprekken over nadere samenwerking in februari echter af.