AMSTERDAM - Dagbladsites worden vooral bezocht door publiek met een goed inkomen en een hoge opleiding. Dat meldt Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen.

De websites van Het Parool, Trouw en Het Financieele Dagblad trekken de meest welgestelde bezoekers. Ondanks het eigen karakter van iedere dagbladsite ziet het publiek er opvallend eenduidig uit, stelt Cebuco. De sitebezoeker is iets vaker man dan vrouw. De bezoekers van Trouw en Het Parool zijn meestal man. Dat geldt ook voor het Friesch Dagblad, Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad, die onder de noemer christelijk dagblad vallen.

Jongeren

Terwijl de lezers van papieren dagbladen volgens Cebuco in iedere leeftijdscategorie te vinden zijn, is het publiek van de sites grotendeels tussen de 20 en 50 jaar. Er zijn weinig 65-plussers op de sites te vinden. NRC.nl trekt gemiddeld twee keer zo veel jongeren als de andere sites.

Zakelijk

Velen bezoeken dagbladsites uit zakelijke overwegingen. De website van Het Financieele Dagblad trekt de meeste zakelijke internetters, gevolgd door Trouw, het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant.

Cebuco baseert zich op de maandelijkse analyse van de Stichting Internetreclame, die bezoeken aan websites bijhoudt.