WOERDEN - Ongemerkt internetten via dure 0900-telefoonnummers in plaats van het goedkope lokale tarief heeft Nederlandse consumenten vorig jaar bijna 1 miljoen euro gekost. Dat heeft de Stichting Informatie Diensten Code (STIC) becijferd. De STIC wil de gedragscode voor informatieleveranciers op internet aanscherpen.

In de huidige gedragscode is onder meer afgesproken dat consumenten standaard een waarschuwing krijgen als ze op een website komen waardoor het type telefoonverbinding verandert. Te vaak gebeurt dat echter niet. De STIC krijgt gemiddeld tweehonderd klachten per maand van mensen die ongemerkt hebben geïnternet via een duur 0900-nummer. De kosten kunnen hierbij oplopen tot 70 eurocent per minuut. Verder komt het voor dat de lokale, goedkope inbelverbinding blijvend verandert in een 0900-nummer.

Klachten

"De gemiddelde klacht gaat over een bedrag van 800 euro, maar we krijgen ook wel klachten van mensen die voor 10.000 euro zijn benadeeld", vertelde STIC-directeur J. van der Meulen maandag. De STIC concludeert dat het gemiddelde aantal klachten in de afgelopen twaalf maanden is opgelopen van 120 naar 200 per maand.

Consumenten die over deze praktijken een klacht indienen bij de STIC moeten bewijzen dat ze de dure inbelnummers niet bewust hebben geactiveerd. Dat blijkt een moeilijke klus met als gevolg dat de helft van de klachten ongegrond wordt verklaard. De STIC overweegt daarom de 'omgekeerde bewijslast' in te voeren. "Hierbij moet de eigenaar van het 0900-nummer aantonen dat hij volgens de regels heeft gehandeld", lichtte Van der Meulen toe.

Of de nieuwe spelregels er komen, is echter nog de vraag. Volgens Van der Meulen moet er eerst overleg volgen met "het hele speelveld". "Er moet wel een breed draagvlak zijn." Tot dat speelveld horen ook het ministerie van Economische Zaken en de Consumentenbond.

De Consumentenbond heeft echter geen zin heel lang te moeten wachten. "Het systeem van de omgekeerde bewijslast moet met spoed worden ingevoerd", stelde een woordvoerder maandag in een reactie. "Er zijn duidelijke spelregels, maar wij krijgen nog steeds klachten van consumenten."

Daarnaast vindt de Consumentenbond dat ook de telecombranche zijn verantwoording moet nemen. "Die benadeelde consumenten zijn ook hún klanten. In het ultieme geval moet de STIC telecombedrijven kunnen opdragen de stekker eruit te trekken bij de bedrijven die de spelregels aan hun laars lappen."