AMSTERDAM - Walt Disney begint een 'kijk en chat’ experiment waarmee kijkers met elkaar kunnen chatten tijdens de televisieuitzending. Dit meldt het persbureau Reuters.

Het experiment wordt gedaan op de website van ABC Family Channel, dat eigendom is van Disney. ABC was het eerste grote netwerk dat zijn programmering op internet gratis aanbood via streaming videos.

Mond-tot-mondreclame

Het uiteindelijke doel van het chatten tijdens het tv-kijken moet een soort mond-tot-mondreclame zijn. Disney hoopt dat kijkers elkaar via de chat op de hoogte houden van aanstaande programmering.

Liefhebbers van een programma kunnen in zogenoemde 'screening rooms' met tien mensen tegelijk een uitzending becommentariëren. De host van elke kamer kan de uitzending pauzeren, terugspoelen en doorspoelen tijdens de chat.

Wildfire

Maandagavond (lokale tijd) zal de eerste test worden gehouden tijdens de laatste uitzending van het populaire 'Wildfire'. Paul Lee, directeur van ABC Family, verklaarde de keuze voor Wildfire vanwege de doelgroep.

Het programma wordt voornamelijk bekeken door vrouwen in de leeftijd van 14 tot 28 jaar oud. "Dit is het meest gepassioneerde publiek op ons netwerk", aldus Lee.