AMSTERDAM - Terwijl corporate blogs in Amerika als paddenstoelen uit de grond schieten, blijkt de animo in Europa voor het bedrijfsblog aanzienlijk minder groot. Slechts 2,5 procent van de middelgrote tot grote bedrijven in Europa beschikt momenteel over het communicatiemiddel.

Van de ondervraagde Europese bedrijven beschikt slechts 2,5 procent over een eigen bedrijfsblogs. Azië-Pacific scoorde iets hoger met 5,5 procent, terwijl de Verenigde Staten aan kop lopen met 14 procent. Dit blijkt uit onderzoek van het pr-bureau Lewis.

De betrokken bedrijven in het onderzoek richten zich met name op technologie georiënteerde sectoren, zoals it en media. Lewis verwacht dan ook dat het percentage corporate blogs over de gehele linie zelfs nog lager ligt.

Voordelen

Volgens Lewis denkt ieder land, met uitzondering van de VS, dat het achterloopt ten opzichte van de rest van de wereld als het gaat om corporate bloggen. Landen als Duitsland en Nederland wijten de achterstand voornamelijk aan het gebrek aan inzicht in de (financiële) voordelen van een corporate blog.

"De realiteit is evenwel dat corporate bloggen simpelweg nog niet is doordrongen", aldus Kim van Bokhoven van Lewis.