AMSTERDAM - Steeds meer mensen plaatsen privé-gegevens op internet, maar onderschatten de negatieve kanten hiervan. Dat maakte Frank Blenderman van Ernst en Young woensdag bekend, naar aanleiding van de Mediabarometer.

Uit de onderzoeken blijkt dat sites als Hyves en YouTube de meest populaire plaatsen zijn om privéfilmpjes en foto's te plaatsen.

Volgens Blenderman beseffen de meeste mensen niet dat een werkgever bij een sollicitatie ook op internet kijkt. "Als je je persoonlijkheid online allerlei rare dingen laat doen, kan het een 'interessant' sollicitatiegesprek worden."

User generated content

Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens is bekend met het plaatsen van informatie op zogeheten 'user generated content' sites. Van de groep onder 34 jaar is dat zelfs 82 procent. Mensen die regelmatig deze sites bezoeken plaatst 53 procent zelfgemaakte content in de vorm van tekst, foto's of videofilmpjes. Vier op de tien mensen staan positief tegenover het feit dat hun content voor onbekenden beschikbaar is.

Een op de zes vrouwen geeft aan sites zoals YouTube en Hyves 'vaak' te bezoeken. Van de mannen bezoekt een op de tien dit soort sites 'vaak'. De Mediabarometer van Ernst & Young onderzoekt de bewegingen in het medialandschap sinds september 2006 elk kwartaal.