Bedrijven waren nog nooit zo slecht voorbereid op risico's als nu, zo blijkt uit de Aon’s 2019 Global Risk Management Survey. Slechts 24 procent van de ondervraagde bedrijven brengt zijn top 10-risico's in kaart.

Aon doet elke twee jaar wereldwijd onderzoek naar risico's en risicobeleving bij organisaties.

Bedrijven en instellingen zijn het meest bang voor economische teruggang, schade aan merk en reputatie en veranderingen in de handelsomstandigheden. Denk aan de handelsoorlog tussen de VS en China.

Maar ook de risico's op een cyberaanval, tekort aan geschikt personeel, meer concurrentie, concurrentie van marktdisruptors en veranderende wet- en regelgeving spelen mee.

Niet klaar voor risico's

Volgens Aon begrijpen organisaties deze risico's minder goed dan voorheen, hebben ze er minder ervaring mee en zijn er minder data beschikbaar om te helpen die risico's te managen.

Daardoor zijn bedrijven niet riskproof genoeg. Het niveau van risk readiness is volgens Aon zelfs het laagst in twaalf jaar.

  • Slechts 24 procent van de respondenten heeft zijn top 10-risico's in kaart gebracht
  • 20 procent maakt gebruik van risicomodellen
  • 10 procent van de respondenten zegt dat ze geen processen gebruiken om risico's te identificeren

Het Aon-onderzoek is gehouden onder 2.672 risicomanagers, CRO's, CFO's en andere verantwoordelijken in 60 landen en 33 bedrijfstakken.