Het aandeel van de Amerikaanse webwinkelgigant Amazon zou uiteindelijk een koers van 3000 dollar of meer kunnen bereiken.

Het aandeel van de Amerikaanse webwinkelgigant Amazon zou uiteindelijk een koers van 3000 dollar of meer kunnen bereiken.

Dat schrijft analist Brent Thill van Jefferies in een rapport, waarover TheStreet schrijft. Het zou een stijging betekenen van 65 procent ten opzichte van de huidige prijs van 1813 dollar.

Opwaarts potentieel

Thill heeft een basiswaardering van 2300 dollar voor het aandeel Amazon, de hoogste onder analisten op Wall Street. "We blijven een opwaarts potentieel zien van 27 procent op de korte termijn, maar op langere termijn zien we een route naar 3000 dollar of meer. We denken dat de aandelen diep ondergewaardeerd zijn op het huidige niveau, zelfs met een koers-winstverhouding van 45."

Het aandeel Amazon is dit jaar al met 17 procent gestegen en verslaat daarmee de S&P 500-index, die met 14,7 procent is gestegen sinds het begin van het jaar.

Drie segmenten

Thills voorspelling is gebaseerd op de groei in de drie belangrijkste bedrijfssegmenten van Amazon: e-commerce, media en reclame, en Amazon Web Services. Reclame en AWS groeien beide sneller dan de kernactiviteiten van Amazon, merkte Thill op, en beide zijn ook bedrijven met een hogere marge dan e-commerce.

De analist verwacht voor Amazons reclamebedrijf tussen 2018 en 2022 een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 38 procent, terwijl AWS in die periode een CAGR van 30 procent kan vertonen. Voor de core e-commerce ziet hij een groei van 13 procent.

66 procent van de waardering

Thill denkt dat Amazons Advertising, AWS en retailverkopen door derden tegen 2022 zo'n 44 procent van de totale inkomsten van het bedrijf zullen uitmaken, maar de hogere winstmarges in die segmenten zullen ertoe leiden dat ze 66 procent bijdragen aan de totale waardering van Amazon.

"We hebben veel vertrouwen dat de hogere omzeten en marges de hogere waarderingen rechtvaardigen. We verwachten dat beleggers dit potentieel zullen herkennen", aldus Thill.

Netflix betere keuze?

Amazon wordt geconfronteerd met toenemende concurrentie in e-commerce. Sommige analisten hebben onlangs Netflix naar voren geschoven als een betere keuze dan Amazon in technologie, aangezien Amazon wordt geconfronteerd met meer antitrustonderzoek dan Netflix.

"Amazon heeft steeds meer last van het regelgevingsprobleem", zei analist Dan Salmon van BMO Capital Markets. "Netflix daarentegen heeft volgens ons weinig tot niets te vrezen van toezichthouders."

'Nog maar fractie van mogelijkheden benut'

Maar Amazon is volgens Thill gediversifieerd en heeft in veel van zijn bestaande markten nog maar een fractie van zijn mogelijkheden benut.