Facebook, Amazon, Netflix en Google veroveren de wereld. Wat als zij de beleggingsindustrie aanvallen?Ceo's van de belangrijkste beleggingshuizen in de City spreken zich uit.

Technologiebedrijven en in het bijzonder de leden van FANG (Facebook, Amazon, Netflix en Google) zetten hele bedrijfstakken op hun kop, van de detailhandel tot de toeristenindustrie. Is de beleggingsindustrie de volgende sector die hun verwoestende kracht gaat voelen?

Citywire besprak deze vraag in een rondetafelgesprek met topmanagers van de belangrijkste assetmanagers in de City. Heel veel angst hadden zij niet, maar wel zagen de heren de noodzaak om hun bedrijf te veranderen.

Persoonlijke data

Over een ding zijn de managers het eens. De Google’s en Facebooks van deze wereld zullen actief worden op het gebied van vermogensbeheer en hun belangrijkste wapen daarbij is "dat ze veel meer weten van hun clientèle dan wij vermogensbeheerders", zegt Saker Nusseibeh, ceo van Hermes IM.

Frédéric Janbon, ceo van BNP Paribas AM, ziet dat als een van de grootste uitdagingen voor de belegigngsindustrie. "Wij moeten meer te weten komen over de persoonlijke behoeften van onze klant."

Janbon vindt het te makkelijk om een strakke lijn te trekken tussen technologiebedrijven en beleggingshuizen. "De meesten van ons hebben enorme investeringen gedaan in technologie. Wij zijn in zekere zin dus ook disruptief voor onszelf."

Regulering

Over de rol van toezichthouders en regulering zijn de vermogensbeheerders verdeeld. Richard Buxton van Old Mutual Global Investors denkt dat de problemen van Facebook met het beschermen van persoonlijke data voor meer regulering kunnen zorgen. Deze regulering kan ervoor zorgen dat de Fangs hun voordeel verliezen tegenover de vermogensbeheerders.

Andrew Formica, co-chief executive officer van Janus Henderson Investors, denkt van de andere kant dat regelgeving technologiebedrijven niet kan stoppen. "Kijk naar de hotelbranche of taxibedrijven. Die hebben ook te maken met veel regels, maar dat heeft technologiefondsen als Uber of Airbnb niet gestopt."

Marktinefficiënties 

Robbert Higginbotham, hoofd Global Investment Services bij T. Rowe Price vindt dat de vermogensbeheerders van hun eigen kracht moeten uitgaan. "Waar wij goed in zijn, is het opsporen van marktinefficiënties. Wat wij moeten doen, is daar steeds beter in worden met behulp van technologie."

Robert Fairbairn, senior managing director van Blackrock, denkt ten slotte dat de vermogensbeheerders nog wel wat tijd hebben. “Ik denk dat wij binnen de financiële dienstverlening niet als eerste aan de beurt zijn om de disruptieve krachten van de techsector te voelen te krijgen. Ik denk dan eerder aan bijvoorbeeld creditcardmaatschappijen. Maar dat er meer concurrentie gaat komen van de technologiebedrijven staat als een paal boven water."