Voor beleggers die geen vrij hebben genomen en de bekende beurswijsheid Sell in May and go away naast zich neer hebben gelegd, viel er deze zomer genoeg te verdienen. Want hoewel het nieuws werd gedomineerd door politiek en tragedie, stegen de wereldwijde beurzen in de afgelopen drie maanden gestaag door.

De S&P 500-index klom met zo'n 2 procent en de volatiliteit was opvallend laag. Echter, sommige aandelen lieten sinds mei koersbewegingen zien van meer dan 50 procent en boden beleggers mooie kansen op een flink rendement, maar ook op een fors verlies. Bloomberg zet de grote winnaars en verliezers van deze zomer op een rij. 

Welke aandelen u niet had moeten verkopen

Beleggers die hun aandelen van het Amerikaanse energiebedrijf NRG Energy in mei niet hebben verkocht kunnen zichzelf op de borst slaan. Het aandeel steeg 54 procent in waarde en was daarmee de grote winnaar in de S&P 500.

Ook het farmaceutische concern Alexion Pharmaceuticals, dat werd geplaagd door managementwijzigingen, zat deze zomer in de lift. Het aandeel klom 46 procent na de benoeming van een nieuwe financiële topman.

Juwelenverkoper Signet Juwelers deed ook goede zaken. Het bedrijf kwam met sterke kwartaalcijfers en verhoogde de winstverwachting voor het hele jaar. Dat leverde het aandeel een koerswinst op van 32 procent. 

Andere zomertoppers waren biotechnologiebedrijf Gilead Sciences en modebedrijf Ralph Lauren met koersstijgingen van 30 procent. 

Aandelen die u beter wel had kunnen verkopen

Beleggers die hun aandelen in de Amerikaanse sportschoenenketen Foot Locker in mei niet van de hand hebben gedaan zullen daar nu spijt van hebben. Het bedrijf kwam deze zomer met zeer teleurstellende resultaten en zag 41 procent aan beurswaarde verdampen. 

Ook de houders van aandelen Chipotle Mexican Grill kijken met buikpijn terug op de zomer. De Mexicaanse fastfood-keten kampte met een nieuwe uitbraak van het norovirus dat een ontsteking aan de darmen kan veroorzaken. 

Speelgoedmaker Mattel zorgde eveneens voor weinig zomervreugde. Het aandeel zakte 29 procent na een zwak kwartaalrapport. De zon scheen ook niet op olie- en gasproducent Chesapeake Energy. Analisten vrezen een mogelijk bankroet van het concern en het aandeel raakte 29 procent aan waarde kwijt. 

De resultaten die Ulta Beauty deze zomer naar buiten bracht verdienden eveneens geen schoonheidsprijs. De cosmeticaketen werd 27 procent minder waard.