Voordat je aandelen in een bedrijf koopt, is het van belang dat je goed onderzoek doet naar de onderneming. Dit onderscheidt de goede van een slechte (actieve) belegger.

Aandelenbeleggers die niet weten hoe ze een bedrijf onder de loep moeten nemen, moeten eerst in kaart krijgen wat zij wél al weten. Dan wordt het ook makkelijker om inzichtelijk te krijgen wat je nog niet weet van een bedrijf. 

Velen hebben moeite met het uitvoeren van een gedegen onderzoek. De simpelste manier om dit te compenseren is je slechts te richten op een handjevol bedrijven.

Op InvestorPlace worden twee stelregels genoemd die aandelenbeleggers in hun achterhoofd zouden moeten houden bij het zoeken naar een belegging.

Regel 1: je kunt niet alles volgen

De AEX-index heeft 25 fondsen, de AMX ook. En dan zijn er nog veel kleine beursgenoteerde fondsen in Nederland, zoals Sif of KasBank. Wil je ook in buitenlandse aandelen investeren, dan wordt het keuzeaanbod nog groter.

Om een beeld te schetsen: aan de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq staan bijvoorbeeld al meer dan drieduizend bedrijven genoteerd. Bovendien zijn er geregeld nieuwe beursgangen, waardoor het aantal beursgenoteerde bedrijven blijft groeien.

Het is onmogelijk om al deze bedrijven te volgen, terwijl sommige beleggers dat wel willen proberen. Maar als je je op zoveel verschillende bedrijven en sectoren richt, weet je op een gegeven moment niet meer wat nou echt een goed bedrijf is en wat niet.

Probeer je te richten op de sector waarin je werkt. Werk je bijvoorbeeld in de technologiesector, dan weet je waarschijnlijk al het een en ander over Microsoft of Apple. Het ontbreekt mogelijk nog aan financiële kennis over het bedrijf, maar je hebt al een kleine voorsprong op beleggers die bijvoorbeeld niet weten hoe belangrijk een nieuwe update van Windows of IOS kan zijn voor het succes van de onderneming.

Kennis van de industrie kan je onderzoek naar bedrijven vergemakkelijken. Als je bijvoorbeeld een persbericht van het bedrijf voor je neus krijgt geschoven, ben je immers al bekend met de technische termen die voor anderen misschien onduidelijk zijn. Ook als je werkt bij een bank of in de medische sector kan je kennis hierover in het voordeel werken als je besluit te gaan beleggen.

Regel 2: begrijp de onderlinge relaties van het bedrijf

Wanneer je eenmaal een bedrijf of aandeel op het oog hebt, gebruik dan je tijd om te begrijpen waar de omzet en winst van een bedrijf vandaan komt. In het voorbeeld van Microsoft of Apple, loont het om te weten wie nou de grootste klanten zijn. Kijk naar de onderlinge relaties van een bedrijf. Bijvoorbeeld: wat zijn de grootste concurrenten en toeleveranciers? 

Het kan geen kwaad om eens wat langer te kijken naar die toeleveranciers. In deze speurtocht zal je erachter komen dat bijvoorbeeld Qualcomm en Intel heel belangrijk zijn voor Apple. Zij leveren namelijk veel componenten voor diverse apparaten van Apple.

Een andere belangrijke leverancier is FOXCONN. In de afgelopen jaren is deze Taiwanese fabrikant onder vuur gekomen vanwege de beroerde werkomstandigheden van zijn werknemers in China. Als gevolg kwam ook Apple onder vuur te liggen, omdat het bedrijf dit in de hand werkte door producten af te nemen van FOXCONN. 

Veel klanten van Apple konden dit niet waarderen en eisten dat er verandering kwam. Apple luisterde daarnaar. Dit laat evenwel zien dat het belangrijk is om partnerbedrijven onder de loep te nemen. Als je bijvoorbeeld ziet dat Qualcomm of Intel een slecht kwartaal heeft gehad, kan kun je je afvragen of Apple zijn winstdoelstellingen wel zal behalen.

Lees ook: Leren beleggen in aandelen? Stel jezelf eerst deze vragen!