'Vakantie kan actieweek tegenwerken'

AMSTERDAM - Het is nog maar de vraag of de Week voor de Hoorn genoeg geld in het laatje brengt. Dat zei vrijdag goededoelenhoogleraar Theo Schuyt van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Tijdens de actieweek van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO), die maandag begint, wordt geld ingezameld voor de slachtoffers van de droogte in de Hoorn van Afrika.

''Er is een aantal voorwaarden dat vervuld moet zijn opdat mensen geld geven. Eén daarvan is dat ze in de gelegenheid moeten zijn. Veel mensen zijn op vakantie. Als ze er niet zijn, kunnen ze niet geven’’, aldus Schuyt.

De SHO hebben tot nu toe nog weinig gemerkt van de vakantie. Sinds gironummer 555 open is, is al ruim 13 miljoen euro opgehaald voor de slachtoffers van de droogte in Afrika. ''Bij de 555-actie voor Pakistan vorig jaar ging het trager'', aldus een woordvoerster van SHO.

Ellende

Ook belangrijk is dat mensen goed weten dat er een ramp is. ''Met de tsunami zagen we 2 weken lang de vreselijkste beelden van die vloedgolf. De bereidheid om te geven was toen enorm'', memoreert Schuyt. Het is nu zaak om zo veel mogelijk ellende te laten zien op tv en in de kranten.

''Stervende kinderen, uitgehongerde ouderen. Dan gaan mensen geven. De huidige eurocrisis en die schietende Noor halen de aandacht weg bij de ellende in Afrika.''

Schuyt vindt het raadzaam om de actie zo lang mogelijk uit te rekken. ''Tot 31 augustus bijvoorbeeld, tot iedereen terug is van vakantie. Dat heb je meer kans op een hoge opbrengst.''

BN'ers

Wat ook nog bijdraagt aan het succes van goededoelenacties, is de bijdrage van BN'ers zoals Marco Borsato. Daarnaast is het belangrijk dat de slachtoffers niets te verwijten valt.

''Een dronkaard die bewusteloos raakt omdat hij te veel gedronken heeft, willen we niet helpen. Mensen die wat naars overkomt buiten hun schuld om wel'', aldus Schuyt.

Ook het sneeuwbaleffect helpt. ''Als je op je werk en op je sportschool een collectebus hebt staan en dan bellen de buurkindertjes ook nog eens aan om geld in te zamelen, ben je sneller geneigd te geven, omdat iedereen om je heen het ook doet.''

Lees meer over:
Tip de redactie