AMSTERDAM - De aanslagen in de Verenigde Staten van 10 jaar geleden hebben grote gevolgen gehad voor de veiligheidsmaatregelen in de luchtvaart.

Dat geldt dus ook voor Schiphol, de marechaussee en de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. De controles en regels zijn regelmatig verscherpt en aangepast op basis van nieuwe gevallen van of pogingen tot terrorisme en nieuwe technische ontwikkelingen.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste maatregelen:

- De controle van passagiers wordt verscherpt.

- Vanaf 2003 wordt alle bagage gecontroleerd.

- November 2006: Reizigers mogen geen vloeistoffen in verpakkingen groter dan 100 mm in hun handbagage meenemen. Deze regel komt er na een verijdelde aanslag op de Londense luchthaven Heathrow. Via verpakkingen van vloeistoffen zouden namelijk springstoffen kunnen worden meegesmokkeld.

- 2010: Grote uitbreiding van het cameratoezicht Schiphol. Speciaal opgeleide marechaussees kunnen in een nieuw zenuwcentrum 24 uur per dag cruciale plekken op het vliegveld met ongeveer 800 camera’s in de gaten houden. Via de liveverbinding kunnen de marechaussees op de vloer direct en specifiek worden aangestuurd. Dat biedt volgens de marechaussee een goede ondersteuning aan het precies in beeld brengen van dreigingen van criminelen of terroristen.

- 2010: Invoering van zogenoemde security scans na verijdelde aanslag op een vliegtuig van de Amerikaanse maatschappij United Airlines in december 2009. Deze scan kan door kleding naast metaal ook ander materiaal zoals plastic, hout en keramiek waarnemen.

- 2010: De Europese Commissie maakt bekend dat vloeistoffen uiterlijk in 2013 weer in de handbagage mogen worden meegenomen, omdat er dan apparatuur beschikbaar komt die ook springstoffen kan herkennen.

- 2011: De KLM en luchthaven Schiphol doen mee aan een internationaal experiment met de veiligheidscontroles van de toekomst. Nieuwe apparatuur kan mensen met een laag risicoprofiel al lopend controleren als ze op weg zijn naar het vliegtuig. Ze hoeven dan hun handbagage of bijvoorbeeld hun schoenen niet meer af te geven om te laten scannen.