Bijna een jaar geleden besloot de gemeenteraad van Haarlem om de oude Drijfriemenfabriek te verkopen aan de eigenaren van het naastgelegen stadsstrand de Oerkap. Voor zo'n 350.000 euro. Tijd om dus eens te kijken of er al wat meer bekend is over de nieuwe plannen met het pand. En wat blijkt, die liegen er niet om.

Eigenaren Inger Stam, Jules Zuidgeest en Robin Ruben hebben onlangs hun grootse plannen ingeleverd bij de gemeente. Nu is het wachten op groen licht om ze ook werkelijk uit te kunnen gaan voeren. Wie erg gehecht is aan het huidige onderkomen van de Oerkap, kan er nog één zomer van genieten. Daarna wordt het gesloopt en maakt het plaats voor een veel grotere en duurzamere versie van wat het nu is. Voor de zomer- én voortaan ook de wintermaanden.

"Het huidige pand is helemaal op. We hadden het zelf gebouwd met onder meer steigerhout en bedoeld voor zo'n 2 à 3 jaar", vertelt Inger. "We zitten er nu dertien jaar, dus je kunt je voorstellen dat het aardig lekt en tocht door alle kieren."

De naastgelegen Drijfriemenfabriek wordt nu deels gebruikt als opslag van de Oerkap, er is een grote werkplaats en er repeteren bandjes. De gemeente stelde bij de verkoop van de fabriek wel aan aantal voorwaarden, onder andere dat het gemeentelijk monument gerestaureerd zal worden. En dat gaat ook als eerste gebeuren, direct na afsluiting van het zomerseizoen. "We gaan het van top tot teen, tot en met de funderingen aan toe, mooier en duurzamer maken", aldus Inger.

Vooropgesteld, het inmiddels iconische stadsstrand langs het Spaarne blijft helemaal intact. Ook de bekende pizza's en biertjes blijven op de menukaart. Als de gemeente toestemming geeft, komt er straks een groot drijvend terras bij op het water. De Oerkap wordt grotendeels van glas en breidt uit met de onderste verdieping van de naastgelegen Drijfriemenfabriek.

Bovenop die uitbreiding wordt een culturele stadshal gebouwd, inclusief horeca en podium. "'Stadshalletje', hoor. Daar zullen we dan mooie wijnen en gerechten gaan serveren", vertelt Inger. Op diezelfde verdieping komt ook nog een buitenpodium voor theater en muziek.

Het achterste gedeelte van de Drijfriemenfabriek, langs de Harmenjansweg, blijft een creatieve broedplaats, opgedeeld in drie verdiepingen. Bands kunnen er repeteren en opnemen, er komen flexplekken voor creatievelingen en bovenin kan straks een vergaderzaal worden gehuurd.

Uiteindelijk is het doel om in 2025 alle werkzaamheden af te ronden. "Het is nogal een onderneming, maar we hebben er ontzettend veel zin in. We zorgen er dus eerst voor dat het pand stevig staat en dan gaan we daarna het horecagedeelte doen, want daar moeten we het geld gaan verdienen", aldus Inger.

De verkoop van de fabriek kreeg geen unanieme steun binnen de raad. Sommige partijen vonden dat de wethouder het pand voor 'een schijntje' had verkocht aan de Oerkap. Bij de verkoop is daarom wel afgesproken dat de Oerkap de omzetcijfers moet delen met de gemeente. Als die over een paar jaar boven een bepaald bedrag uitkomen, dan zou er nog een nabetaling kunnen volgen.

Hoewel de horeca het op het moment natuurlijk zwaar heeft vanwege de coronamaatregelen, maken de drie eigenaren van De Oerkap zich niet zo druk over de toekomst. "Misschien klinkt het naïef, maar we proberen ons niet heel erg te laten leiden door angsten en gevaren." Ze kunnen qua financiering ook een beroep doen op leningen bij het Restauratiefonds en de provincie.

Haarlemmers hebben zich altijd hard gemaakt om de Oerkap voor de stad te behouden. Inmiddels hebben de drie hun plannen ook gedeeld met de buurt. Dat ze straks het hele jaar open zijn en er meer podiumruimte komt, betekent volgens Inger niet dat de sfeer ineens heel anders zal worden.

"We blijven gewoon de intieme, schattige sfeer behouden en gaan niet ineens feesten organiseren tot vier uur 's nachts. Wees niet bang. Maar door zowel binnen als buiten een podium te creëren, hebben we gewoon wat meer zekerheid. Voorheen moesten we optredens door het slechte weer wel eens cancelen. Dat hoeft straks niet meer. Overigens wordt alles goed geïsoleerd, zodat niemand overlast van elkaar ervaart. Bovendien blijft er ook nog steeds een trein langs het pand rijden."