De gemeente Haarlem gaat spelregels opstellen voor het groeiende aanbod van deelscooters in de stad. Sinds november bieden twee bedrijven elk zo'n honderd elektrische deelscooters aan die met een app in gebruik kunnen worden genomen. Hoewel Haarlem blij is met dit duurzame alternatief, kan het ook voor verkeersproblemen zorgen.

Zo kunnen de deelscooters op elke plek achter worden gelaten, maar het college in Haarlem heeft nu in ieder geval al mondeling met de bedrijven afgesproken dat dit niet bij het stationsgebied mag gebeuren. Daar is een algemeen stallingsverbod van kracht.

Ook mogen de deelscooters niet in het voetgangersgebied in het winkelcentrum worden neergezet. Dit wil de gemeente opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Daarmee wordt het aanbieden van deelscooters in de toekomst vergunningsverplichting. Dat is nu nog niet het geval.

Meldingen van fout gestalde scooters of andere vormen van overlast komen bij de aanbieders terecht. Die hebben beloofd dan snel te reageren. Deze informatie wordt ook gedeeld met de gemeente. Ook gegevens over het gebruik en waar de scooters vaak gestald worden, worden aan het stadsbestuur verstrekt om eventueel vergunningsvoorwaarden bij te stellen.

De commissie Beheer van de Haarlemse gemeenteraad vergadert donderdag over de kwestie.