Bezoekers van de evenementen van Haarlem Culinair die niet herkenbaar in beeld willen, wordt gevraagd een rode stip op te halen bij de organisatie en die op hun voorhoofd te plakken.

"Vroeger kon je gewoon foto's publiceren", legt de organisator uit. "Maar nu ben je nog vijf weken bezig als je iedereen moet navragen of een foto of video op de website mag worden gezet."

Daarom is de rode stip geïntroduceerd. Tijdens het vaste evenement van Haarlem Culinair, begin augustus, ging de regel voor het eerst in. "3 van de 70.000 bezoekers hebben er gebruik van gemaakt." 

Zodra iemand met een rode stip op een foto of video staat, dan gebruikt de organisatie deze beelden niet. Ook kan iemand op een foto geblurd worden. Wie geen stip draagt, maar ontevreden is met een foto, kan altijd bellen. "Maar dan wordt het wel weer een moeilijk verhaal."

De rode stip geldt alleen voor foto's en video's die door de organisatie zelf worden gemaakt. Deze worden gebruikt op de website of de Facebook-pagina van Haarlem Culinair.

Volgende week staat de cateraar op Bubbles & Bites in Bloemendaal. Ook dan worden er rode stippen uitgedeeld.