Zo'n vijftig treinreizigers hebben woensdag voor het eerst een rit gemaakt met een automatisch bestuurde trein tussen Groningen en Zuidhorn.

Van 13 tot en met 17 februari rijden nog eens 250 reizigers mee met testritten tussen Groningen en Buitenpost. De testritten zijn bedoeld om de ervaringen van mensen te inventariseren bij het reizen met een automatisch bestuurde trein. De deelnemers aan de ritten beantwoorden voorafgaand, tijdens en na de rit enquêtevragen opgesteld door onderzoeksorganisatie TNO

De trein wordt bestuurd op een soort cruisecontrol. De machinist blijft echter verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. Het doel van deze techniek is onder meer om ervoor te zorgen dat de dienstregeling punctueler wordt. Ook zijn automatisch bestuurde treinen energiezuiniger.

Groningen loopt voorop als het gaat om zelfrijdend vervoer. Zo rijdt er op dit moment een zelfrijdend busje bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda.

De provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler, de leverancier van de techniek, werken samen aan de ontwikkeling van de techniek genaamd ATO. De afgelopen tijd hebben de samenwerkingspartners al succesvolle tests uitgevoerd zonder reizigers op het spoor tussen Groningen en Zuidhorn.