Groningen kampt met een 'imagoprobleem' onder potentiële toeristen. Mensen die nog nooit als toerist in Groningen zijn geweest, beoordelen de provincie lager dan mensen die wel eens een toeristisch bezoek aan stad of ommeland hebben gebracht. Dit blijkt uit onderzoek van de provincie Groningen.

Mensen die als toerist in Groningen zijn geweest, waarderen de provincie als toeristische bestemming met een 7,7. Mensen die de afgelopen periode geen toeristisch bezoek hebben gebracht aan Groningen geven een 6,2.

Volgens de onderzoekers ligt dat aan het imago en is er dus een 'gat' tussen beeld en ervaring, een zogeheten 'image gap'. Uit het onderzoek blijkt verder dat de provincie Groningen door bezoekers in vergelijking met 2016 meer wordt gezien als een aantrekkelijke kustbestemming. Dat percentage steeg van 41 naar 47 procent.

Ook noemen meer bezoekers de Waddenzee als reden om Groningen te bezoeken, in vergelijking met drie jaar geleden, van 8 naar 11 procent. Wat ook opvalt, is dat de provincie Groningen door bezoekers meer geassocieerd wordt met cultuur en landschap dan voorheen.

Winst is er te behalen bij het aanbod van evenementen. Bezoekers waarderen het aanbod van evenementen met een 6,4, niet-bezoekers met een 5,4.