Onderzoekers van het UMCG hebben genen gevonden die mogelijk invloed hebben op het ontstaan van psychiatrische ziekten.

Het gaat bijvoorbeeld om ziektes als schizofrenie en een bipolaire stoornis, die een gedeelde genetische achtergrond met depressie blijken te hebben. Volgens het UMCG betekent het onderzoek dat er veel progressie is in het onderzoek naar de erfelijkheid van psychiatrische stoornissen.

Het wetenschappelijke vakblad Molecular Psychiatry heeft de uitkomsten van dit internationale onderzoek dinsdag gepubliceerd. Onderzoekers proberen al jaren genetische markers voor depressie te vinden, maar dat lukte dus pas recentelijk.

Nieuwe genetische markers depressie

De onderzoekers van het UMCG gebruikten reeds gepubliceerde gegevens van andere onderzoekers voor het vinden van genen. Zo werd de erfelijke overlap met schizofrenie en bipolaire stoornis gebruikt om nieuwe genetische markers voor depressie te vinden. In totaal leverde deze aanpak 20 nieuwe genetische markers op. Dit aantal nieuwe markers is een bescheiden aantal, maar draagt zeker bij aan het totaalplaatje.

Veelbelovend

Volgens hoofdonderzoeker en genetisch epidemioloog Harold Snieder is dit type onderzoek veelbelovend en kan bij  toepassing op andere complexe psychische of fysieke aandoeningen tot verdere ontdekkingen leiden. “Langzaam leren we meer over de onderliggende biologische mechanismen, er is echter nog een lange weg te gaan”, aldus Snieder.

De onderzoekers hopen dat het nieuwe onderzoek veel gaat opleveren voor de vroegherkenning en behandeling van patiënten.