De komende twee weken krijgt de campagne #Fietsheld een vervolg. Met deze campagne wil de gemeente de overlast van wildgeparkeerde fietsen in de binnenstad verminderen.

De aandacht van de campagne, die vorig jaar december ook plaatsvond, richt zich vooral op de vele Stadjers en studenten die hun fiets wél goed parkeren. Zij krijgen een gouden zadelhoesje en worden door de gemeente uitgeroepen tot fietshelden.

Op verschillende drukke plekken wordt in de komende weken (op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag) aangegeven wat het verschil is tussen goed en fout parkeren. Dat gebeurt met grote infoborden, markeringsstrepen en de inzet van fietsstewards.

Tijdens de campagne worden extra veel fietswrakken opgeruimd en weesfietsen gelabeld, zodat er op trottoirs extra fietsparkeerruimte ontstaat.

Pop-up stalling

Ook komt er een tijdelijke pop up-fietsenstalling op de plek waar eerst auto’s stonden geparkeerd, allereerst bij de Albert Heijn aan het Gedempte Zuiderdiep.

De gemeente verkent ondertussen de mogelijkheden van grootschalige (inpandige of ondergrondse) stallingen op strategische plekken.