De tram keert terug op de politieke agenda van Groningen, als één van de mogelijke alternatieven voor drukke busverbindingen.

Het college van B&W stelt dat het huidige OV-systeem met de volle bussen langzamerhand haar maximale capaciteit bereikt en het verstandig is om na te denken over aanvullende systemen. 

Woordvoerders van de politieke partijen PvdA, CDA, D66, 100% Groningen en SP stelden tijdens de raadsvergadering woensdagavond dat railverbindingen als lightrail, trein óf tram interessant zijn voor het toekomstige openbaar vervoer in Groningen.

Volgens wethouder Paul de Rook (D66) moeten daarbij alle opties op tafel komen, en kan er geen taboe rusten op alternatieven die in het verleden aan de orde waren, zoals de tram.

Dat óok de tram weer bespreekbaar is, is opmerkelijk. Dit omdat er in Groningen in 2012 al een volledig plan lag voor de komst van de tram. Maar uiteindelijk kreeg dat plan geen meerderheid in het college, wat leidde tot het vertrek van de PvdA-wethouders Frank de Vries en Elly Pastoor, en wethouder Karin Dekker van GroenLinks.

De gemeente hoopt in begin 2019 een eerste versie voor een nieuw plan voor het Groningse openbaar vervoer te presenteren.