Spoorbeheerder ProRail onderzoekt of het mogelijk is om snelle treinen tussen Groningen en Amsterdam te laten rijden. De rechtstreekse trein zou dan een uur over het traject moeten doen. 

Volgens het Dagblad van Het Noorden is het niet nodig dat er een hogesnelheidslijn wordt aangelegd. Wel zal het zo zijn dat de snelheid op bestaande lijnen aanzienlijk moet worden verhoogd. Ook zal de snelle trein onderweg nergens meer stoppen, ook niet in Haren, Assen, Zwolle of Amersfoort.

ProRail werkt aan het plan met de snelle treinen in antwoord op de grote drukte in de treinen. Een rechtstreekse trein tussen Groningen (of Leeuwarden) en Amsterdam moet leiden tot een halvering van de reistijd. Momenteel doet de trein er ruim twee uur over. Daar blijft een uurtje van over.

Pas over een paar jaar

De plannen van ProRail zijn gemaakt samen met de NS, maar moeten nog wel worden afgestemd met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het kan daarom nog wel enkele jaren duren voordat de supersnelle treinen ook daadwerkelijk gaan rijden.