Volgens de Britse krant The Guardian kunnen veel steden wereldwijd een voorbeeld nemen aan het Groningse fietsbeleid.

Dat schrijft de krant in een uitgebreid artikel.

In het artikel komt onder andere de huidige Commissaris van de Koning Max van den Berg aan het woord. Zonder het verkeerscirculatieplan dat hij als wethouder in de jaren zeventig invoerde, was Groningen volgens The Guardian nooit de "bicycle city par excellence" geworden die het tegenwoordig is.

"We waren onze tijd simpelweg ver vooruit", zo wordt opgetekend uit de mond van Jacques Wallage, die Van den Berg in de jaren zeventig opvolgde als wethouder van verkeer en later ook nog burgemeester van Groningen zou worden.

En ook nu nog probeert het Groningse gemeentebestuur de stad zo fietsvriendelijk mogelijk te houden, zo verzekert huidig wethouder Paul de Rook.

"De fiets is vervoersmiddel nummer één in het stadscentrum. Maar we moeten ons blijven inspannen om dat zo te houden, want het aantal inwoners van Groningen groeit en de publieke ruimte staat onder druk."

Regensensoren

Zaken als verkeerslichten met regensensoren, 'fietssnelwegen' naar omringende dorpen, verwarmde fietspaden, duizenden nieuwe stallingsplaatsen en nieuwe ‘park & bike areas’ met fietsverhuurpunten moeten er de komende jaren voor zorgen dat ook in de toekomst Groningen zijn reputatie als ultieme fietsstad waar kan blijven maken.