Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil 17 miljoen euro bijdragen aan een rechtstreekse spoorverbinding tussen Groningen en het Duitse Leer/Bremen.

Dat maakte verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld maandag bekend.

Het provinciebestuur van Groningen heeft er eerder al 85 miljoen euro voor uitgetrokken. Volgens gedeputeerde Mark Boumans kan hij met de steun het project realiseren en ''een enorme impuls aan beide regio's geven''.

Hij moet wel voor juli 2016 duidelijkheid geven over de plannen om aanspraak te kunnen maken op de bijdrage van het ministerie.

''Door de reistijd te verkorten, brengen we Groningen en de Duitse steden dichter bij elkaar. Inwoners van beide landen kunnen zo bijvoorbeeld makkelijker aan het werk in het buurland'', aldus Mansveld. 

Blij

Gedeputeerde Mark Brouwer van de provincie Groningen is blij met de financiële steun. "We kunnen nu in ieder geval de minimale variant uitvoeren", zegt hij.

Het was oorspronkelijk de bedoeling om de reistijd te verkorten tot 1 uur en 23 minuten, maar die variant bleek veel te duur. Gekozen is nu voor de variant waarbij de reisduur ingekort wordt tot iets onder de 2 uur. De trein zal om het uur tussen Groningen en Duitsland gaan rijden.

"Maar nu we de steun hebben van de politiek, kunnen we verder gaan lobbyen zodat we de trein ieder uur kunnen laten rijden", licht Brouwer toe. De gedeputeerde denkt dat er wel mogelijkheden zijn om dit te realiseren. Er zou dan nog 45 miljoen euro extra nodig zijn.

Impuls

Brouwer zegt dat de Wunderline zowel Groningen als Noord-Duitsland een enorme impuls geeft. "Door de kortere reistijd wordt Groningen met de Duitse steden verbonden waardoor het makkelijker wordt om in een van die steden te gaan werken", zegt Brouwer. Dat er belangstelling is voor een goede spoorverbinding tussen Groningen en Duitse steden bewijst het speciale Niedersachsenticket waarmee Groningers met korting naar Duitsland kunnen reizen.

Met de steun van de Nederlandse politiek gaat Brouwer nu praten met Duitsland over de concrete realisatie van de snelle spoorlijn. Ook hoopt hij op steun van Europa voor het project. Als alles meezit gaat de trein over een jaar of vijf rijden.