Onder het Hoofdstation Groningen komen drie tunnels: een voetgangerstunnel, een bustunnel en een fietstunnel.

Dat plan maakte Groningen Spoorzone vrijdag bekend, een samenwerking van de gemeente, de provincie, het Rijk, Prorail en de NS.

De bustunnel moet de betrouwbaarheid en de doorstroming van het busverkeer in het stationsgebied verbeteren. De voetgangerstunnel, waardoor reizigers snel van perron naar perron kunnen lopen, wordt voor de bustunnel verlengd en krijgt een entree aan de zuidkant van het station. Daar komen ook nieuwe bushaltes.

De totale kosten voor de tunnel, haltes en entree bedragen bijna 30 miljoen euro.

Trillingseffecten

Groningen Spoorzone wil het stationsgebied beter ontsluiten en zorgen dat Groningen niet langer een begin- en eindhalte is, maar dat er vanuit het hoofdstation doorgereden wordt naar andere plekken. Belanghebbenden konden de afgelopen maanden reageren op de plannen.

De 86 reacties waren vaak positief, maar er waren ook zorgen over licht-, geluids- en trillingseffecten. Daarom overweegt Groningen Spoorzone een geluidswal te plaatsen en wissels te verhuizen. Daarvoor zal nader onderzoek worden gedaan.

Sociale veiligheid

Verder moet extra op de sociale veiligheid gelet worden, vinden betrokkenen: vooral in de voetgangerstunnel. De meningen over de toekomst van de blauwe voetgangersbrug zijn verdeeld. Groningen Spoorzone gaat daarom eerst het daadwerkelijke gebruik van de brug in kaart brengen.

De gemeenteraad en Provinciale Staten nemen in september een definitief besluit over de plannen. Tot die tijd wordt nog verder gepraat met betrokkenen.