NS-regiodirecteur Ineke van Gent zet graag vaart achter de plannen voor zes treinen per uur van Groningen naar Assen. 

Als het aan haar ligt, rijden de extra treinen medio 2016 al, nog vóór de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg in Groningen beginnen.

Momenteel rijden er twee sprinters en twee intercity's per uur naar Assen. De treinen zijn vaak overvol. "We willen naar een principe zoals het 'spoorboekloos rijden' in de Randstad: als je dan een trein mist, ben je net op tijd voor de volgende.''

De extra ritten komen er sowieso, maar wanneer precies hangt af van de infrastructuur. Vertraging bij de verbouwing van station Assen zou roet in het eten kunnen gooien.

"Daar wordt het oude station afgebroken en komt er een heel nieuw station. Voor de extra treinen van en naar Groningen moet een nieuw perron gebouwd worden." Als dat langer duurt dan gepland, zouden de extra treinen pas eind 2016 kunnen gaan rijden. Maar vooralsnog lopen de werkzaamheden op schema, aldus Van Gent.

Ringweg

Na 2015 gaat de zuidelijke ringweg op de schop: er komen nieuwe aansluitingen, extra rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid van de regio.

"De ringweg is nu al een knelpunt door files", aldus het oud-Kamerlid, dat vreest dat dat tijdens de jarenlange werkzaamheden alleen maar erger wordt. "Het zou mooi zijn als mensen dan kunnen kiezen om niet nóg langer in de file te staan, maar de trein te nemen."

Officieel kan een nieuwe dienstregeling alleen op 15 december van een bepaald jaar ingaan, erkent Van Gent. "Maar we kunnen bij uitzondering ook tussentijds een aanpassing maken."