Griekse scheepvaartondernemers wachten met ingehouden adem de onderhandelingen in Brussel over de financiële toekomst van hun land af. 

Zij vrezen dat een einde komt aan belastingvoordelen die het jarenlang zeer aantrekkelijk maakten om gevestigd te blijven in het Zuid-Europese land. Dat meldde zakenkrant The Wall Street Journal zondag.

Griekse rederijen exploiteren ongeveer een vijfde van alle koopvaardijschepen in de wereld, en hebben meer dan de helft van de Europese vloot in handen.

De sector is goed voor 7,5 procent van de totale Griekse economie en voorziet zo'n 200.000 mensen van werk. Door allerlei belastingvrijstellingen vormen de reders voor de Griekse fiscus echter al jaren een relatief kleine bron van inkomsten.

De scheepvaartondernemers zijn vorig jaar al een hogere tonnagebelasting gaan betalen, in totaal zo'n 420 miljoen euro over een periode van vier jaar, maar dat is volgens Athene niet genoeg. Ook andere belastingvoordelen die de scheepvaartbranche nog wel geniet ten opzichte van andere bedrijfstakken, zullen er waarschijnlijk aan moeten geloven.

Daarmee wordt wel de concurrentiepositie van Griekenland ernstig aangetast. Analist Noah Parquette van de Amerikaanse bank JPMorgan Chase denkt dat veel reders Athene de rug zullen toekeren ten gunste van bijvoorbeeld Londen, Singapore of Dubai. "Dat schaadt de economie en breekt mogelijk een scheepvaarttraditie in Griekenland die duizenden jaren teruggaat", aldus de marktkenner.