Zorgverzekeraars moeten meer doen om hun verzekerden op tijd de zorg te geven die ze nodig hebben, blijkt donderdag uit onderzoek dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Wanneer mensen te lang moeten wachten op zorg, kan dat hun gezondheid schaden.

De NZa heeft alle zorgverzekeraars een brief met verbeterpunten gestuurd waar de komende tijd aan gewerkt moet worden.

Nog voor de zomer gaan inspecteurs opnieuw bij de verzekeraars langs. Als dan onvoldoende maatregelen zijn genomen, wil de autoriteit waarschuwingen, zogenoemde aanwijzingen, geven en de namen van verzekeraars die tekortschieten bekendmaken.

Om de inspanningen van zorgverzekeraars in kaart te brengen, brachten inspecteurs van de NZa in 2018 controlebezoeken aan alle zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat in de geestelijke gezondheidszorg vooral mensen met autisme en patiënten met persoonlijkheidsstoornissen relatief lang moeten wachten.

In de medisch-specialistische zorg blijken de wachttijden bij oogheelkunde te lang en in de ziekenhuiszorg wordt vooral het geduld van mensen met maag-, darm-, lever- of oogziekten op de proef gesteld.

Regionale samenwerking is volgens de autoriteit een belangrijke stap, maar niet voldoende om de wachttijden te verkorten. Zorgverzekeraars zijn in het kader van hun zorgplicht verantwoordelijk voor tijdige zorg voor hun verzekerden.

Brancheorganisatie: 'Diverse oorzaken voor lange wachttijden'

In een eerste reactie zegt Zorgverzekeraars Nederland de wachttijden "zeer ongewenst" te vinden. "Maar dankzij zorgbemiddeling weten verzekeraars in veel gevallen de wachttijden van verzekerden te verkorten met meerdere weken en soms zelfs maanden. Aan te lange wachttijden liggen diverse oorzaken ten grondslag, zoals arbeidsmarktproblematiek of een gebrek aan actuele en betrouwbare wachttijdinformatie."

Een jaar geleden spoorde de NZa de ziekenhuizen al aan om iets te doen aan de wachtlijsten en patiënten beter informeren over alle opties en hun wachttijd. Ook moesten ziekenhuizen patiënten vertellen dat het soms verstandig is om over te stappen op een andere zorgaanbieder die sneller goede hulp kan bieden.