'Tien minuten flink wandelen levert meer op dan tienduizend stappen per dag'

Volgens Public Health England, de Britse overheidsorganisatie, is het gezonder voor een volwassen persoon om minimaal tien minuten per dag stevig te wandelen dan het aanbevolen aantal van tienduizend stappen te halen.

Om volwassenen een actievere levensstijl te leren aanmeten, raadt de gezondheidsorganisatie aan meer te doen aan gematigd intensieve lichaamsbeweging. Een stevige wandeling maken, kan hier een onderdeel van zijn.

Eerder werd aanbevolen om elke dag minstens tienduizend stappen te zetten. Maar dit kan ook om langzaam wandelen gaan. Door gematigd intensief te bewegen, dus door bijvoorbeeld snel te wandelen, gaat de hartslag omhoog en wordt de ademhaling sneller.

Volgens Public Health England kunnen volwassenen door elke dag een korte, maar stevige wandeling te maken hun kansen op een vroegtijdige dood met 15 procent verminderen.

De gezondheidsorganisatie deed ook onderzoek naar het bewegingspatroon van Britten. Hieruit bleek dat veel volwassenen het lastig vinden om regelmatig te bewegen. Ruim 30 procent zegt hier te weinig tijd voor te hebben en 27 procent voelt zich niet gemotiveerd genoeg.

Bijna negen op de tien volwassenen stellen dat zij meer dan tien minuten per dag lopen. Maar slechts 54 procent zegt dat zij dan ook daadwerkelijk stevig wandelen.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie