Amsterdam bant reclame ongezonde voeding voor kinderen uit metrostations

Reclames van gesuikerde snacks en andere ongezonde lekkernijen die specifiek zijn gericht op kinderen, zijn vanaf 1 januari 2018 verboden op de metrostations van Amsterdam.

De gemeente Amsterdam werkt voor het verbod samen met  Alliantie Stop Kindermarketing. Het past in het plan evenementen, gesubsidieerde activiteiten en gemeentelijke locaties aan te pakken. 

Het contract met de adverteerders geldt voor de 58 metrostations van Amsterdam, inclusief de nieuwe stations van de Noord-Zuid-lijn. 

"Vroeger zagen we overal reclame voor sigaretten. Nu vinden we het normaal dat we kinderen daar niet meer aan blootstellen. Met ongezonde voeding moet het ook die kant op gaan", zegt wethouder Eric van der Burg tegen AT5.

Reclames van snacks in samenwerking met bijvoorbeeld tekenfilms als Dora the Explorer wordt steeds meer in de ban gedaan in de strijd tegen kinderobesitas. Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) wil een einde maken aan dergelijke kinderreclames.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie