Gezondheidsraad wijst op gevaren stilzitten

"Bewegen is goed, meer bewegen is beter.'' Dat is de korte samenvatting van de nieuwe Beweegrichtlijnen die de Gezondheidsraad heeft opgesteld. 

Voor het eerst waarschuwt de raad, die de regering adviseert, ook tegen de gevolgen van veel stilzitten. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat mensen die veel stilzitten en weinig bewegen een groter risico lopen op hart- en vaatziekten en vroeger sterven.

Ook nieuw is de aanbeveling voor volwassenen en ouderen om minimaal twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten (zoals wandel- en vechtsporten) te doen. Ouderen doen er volgens de Gezondheidsraad ook goed aan om balansoefeningen te doen.

Wandelen

In het algemeen is het advies om minimaal 2,5 uur per week matig intensief te bewegen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen: fietsen of wandelen. Wie al aan de richtlijn voldoet, kan door nog meer te bewegen verdere gezondheidswinst behalen, benadrukt de raad. Maar vooralsnog bewegen de meeste Nederlanders te weinig: slechts 44 procent van de volwassenen haalt de norm volgens cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Volgens de Gezondheidsraad zijn er vier verschillende niveaus van bewegen: zitten, licht (kleine huishoudelijke taken zoals afwassen), matig (wandelen, fietsen) en zwaar bewegen (zoals hardlopen). 

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie