'Media-aandacht maakt cosmetische ingrepen bij jongeren populairder'

Mede onder invloed van media-aandacht stijgt de vraag naar cosmetische ingrepen, zeker bij jongeren. Dat zeggen specialisten tegen NU.nl.

Marjolein de Kraker, plastisch chirurg bij onder meer het Franciscus Gasthuis & Vlietland in Rotterdam merkt dat cosmetische ingrepen "opkomend" zijn in Nederland. "De privéklinieken schieten overal uit de grond. De vraag naar botox en fillers neemt erg toe. Bij ons zien we ook elk jaar een lichte stijging in het aantal operaties dat wij puur om esthetische redenen uitvoeren."

Sommige onderzoeken suggereren dat het fenomeen vooral onder jongeren populairder wordt. De Kraker en ook Michiel Zuidam, plastisch chirurg bij het Erasmus Medisch Centrum denken dat de toenemende media-aandacht voor cosmetische chirurgie daarbij meespeelt.

Hetzelfde zegt Martine Schilder, consulente bij de Kliniek Amstelveen. "Bij jongeren is de invloed van sociale media groot. Iedereen plaatst mooie foto's van zichzelf en wil wel Kylie Jenner-lippen." 

Televisieprogramma's

De Kraker wijst vooral naar televisieprogramma's. "In Nederland werd bijvoorbeeld het programma Het Lelijke Eendje uitgezonden. De aandacht in de media neemt veel van de angst voor het onbekende weg en daardoor wordt de drempel om iets te laten doen lager."

Volgens Schilder is bij jongeren vooral bij botox en fillers de drempel lager geworden. Ook kiezen jongeren vaak een borstvergroting, liposuctie of buikwandcorrectie. "En ook de schaamlipcorrectie voeren we steeds vaker uit bij jongeren."

Zowel Schilder als Zuidam denken dat Nederlanders ijdeler worden. "Mensen worden sportiever en willen er goed uitzien. We leven in een tijd dat mensen bewust met hun lichaam bezig zijn", zegt Zuidam.

Vloggers

Behalve tv-programma's dragen ook YouTube-vloggers mogelijk bij aan de groeiende acceptatie van cosmetische chirurgie. Populaire persoonlijkheden als Monica Geuze, die veel jonge kijkers trekken, filmen hun ingrepen en hebben daarmee een twijfelachtige invloed, stelden kenners vorige week bij de NOS.

"Op een vlog kan een ingreep fantastisch overkomen, maar dat is niet een heel reële weerspiegeling van het totaalplaatje", zegt De Kraker. "Ze tonen meestal niet wat er mis kan gaan. Terwijl wij regelmatig patiënten van elders op de polikliniek krijgen, met complicaties als ontstekingen", zegt De Kraker. 

Ze benadrukt het belang van voorlichting, die in privéklinieken soms 'te rooskleurig' is. "Om ervoor te zorgen dat mensen een weloverwogen keuze maken, doen we veel aan voorlichting op onder meer het internet."

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie