
Patiënten tandartspraktijken komen regelmatig niet opdagen
RTL Nieuws weet op basis van gegevens van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) te melden dat de behandeltijd die tandartsen daarmee verliezen gemiddeld 1 uur en 25 minuten per week is.
Om het probleem aan te pakken, zoeken tandartsen naar creatieve manieren om hun patiënten te herinneren aan hun afspraak. 66 procent stuurt via de post een herinnering, 46 procent doet dat per mail. Daarnaast wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van applicaties en social media.
Bij een vierde van de tandartsen blijft zeker vijf keer per week een patiënt weg.
Oorzaak
Volgens het KNMT is het moeilijk te zeggen wat hiervan de reden is. "Het onderzoek dat wij doen is onder tandheelkundige praktijken en hun ervaringen. De kant van de patiënt komt in dit onderzoek niet voor", vertelt woordvoerder Hans Scholten aan NU.nl.
Over de oorzaak wil hij niet te veel speculeren. "Het lijkt mij sterk dat het door angst komt. Het is bekend dat een aantal mensen bang zijn voor de tandarts, maar die maken überhaupt geen afspraak. Het komt vast voor dat mensen zich bedenken, maar of dat de kern van het probleem is durf ik zeker niet te beweren."
Het aantal patiënten dat niet komt opdagen is volgens gegevens van het KNMT redelijk stabiel. "Het aantal minuten dat verloren is gegaan is wel iets gestegen. Dat was in 2010 70 minuten en in 2014 85 minuten", aldus Scholten. "Maar of dat een trend is die doorzet is moeilijk te zeggen."