Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 25 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 12° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 0 kmBeursinformatie 730.09
gamen spelcomputer

'Snoepspelletjes wakkeren eetlust aan bij kinderen'

Door Gezondheidsnet/NU.nl

15 dec 2015 om 11:46 Update: 8 jaar geleden
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Kinderen die online spelletjes spelen waarin reclame voor voedsel zit verwerkt, eten kort daarna 55 procent meer snoep dan kinderen die een online game spelen waarin speelgoedreclame zit verwerkt. 

Dat blijkt uit onderzoek van gedragswetenschapper Frans Folkvord van de Radboud Universiteit. 

Voor het onderzoek testte de gedragswetenschapper de effecten van verstopte online voedselreclame op het eetgedrag van meer dan duizend kinderen.

Twee derde van de kinderen in de basisschoolleeftijd spelen minstens eens per week een spelletje op het internet dat gemaakt is om een merk onder de aandacht te brengen. Meestal gaan die reclames over snacks en snoep. Slechts 6 procent van de kinderen heeft in de gaten dat de spelletjes reclame zijn. 

"Anders dan op de televisie, waar je duidelijk afgebakende reclameblokken hebt zodat je je kunt wapenen tegen de verleiding, is reclame op internet vermengd met andere dingen. Op websites van voedselfabrikanten staan spelletjes waarbij kinderen bovendien de optie krijgen om spelletjes aan vriendjes door te sturen." Zelfs als er duidelijk merknamen of -logo’s in beeld komen, herkennen kinderen de spelletjes niet als reclame.

Fruit

Overigens maakt het niet uit of de spelletjes over snoep gaan of over fruit: als er een spelletje over eten was gespeeld, werd er daarna meer gesnoept. Kinderen aten in vijf minuten pauze na het spelen van de eetgames 72 kcal meer dan kinderen in de controlegroep.

Folkvord vindt dat er een fundamentele discussie gevoerd moet worden om voedselreclames voor kinderen te verbieden. Hij promoveert op 13 januari 2016.

Eerder

  • 14 dec 2015 om 15:14
    'Gezonde kinderen hebben dezelfde kern aan darmbacteriën'
    'Gezonde kinderen hebben dezelfde kern aan darmbacteriën'
  • 30 nov 2015 om 10:47
    'Helft Britse ouders praat met kind niet over angst'
    'Helft Britse ouders praat met kind niet over angst'
  • 31 okt 2015 om 17:01
    Amerikanen kopen minder en gezonder snoep voor Halloween
    Amerikanen kopen minder en gezonder snoep voor Halloween
  • 05 okt 2015 om 12:19
    'Wie vaker boodschappen doet, eet meer verse groenten en fruit'
    'Wie vaker boodschappen doet, eet meer verse groenten en fruit'
Beeld: ANP
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Gezondheid


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 00:10
    Werkonderbreking KLM-piloten van de baan door hoofdlijnenakkoord
  • 23:42
    Tennissers Team Wereld pakken Laver Cup ten koste van verzwakt Team Europa
  • 23:15
    KNVB beslist maandag over gestaakte Klassieker tussen Ajax en Feyenoord
  • 23:02
    Atlético rekent bij rentree Memphis thuis af met Real in Madrileense derby

Meer Economie

  • Vertalen ChatGPT
    Tolken niet bang voor AI: 'Taal verstaan is een ding, het begrijpen is een tweede'
  • Dit zijn de beste smartphones tussen de 350 en 500 euro
    NU+Dit zijn de beste smartphones tussen de 350 en 500 euro
  • Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
    Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
  • We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
    We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
  • Vakantiewerk bijbaan horeca terras
    NU+Minimumloon gaat iets omhoog, kan het verder richting 16 euro?
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Rust rond Johan Cruijff ArenA is teruggekeerd na bestorming door supporters
  • 2
    Klassieker tussen Ajax en Feyenoord definitief gestaakt na vuurwerkincidenten
  • 3
    Ajax ontslaat veelbesproken directeur Mislintat vanwege gebrek aan steun
  • 4
    Ouwehand treedt tijdelijk terug als lijsttrekker PvdD in afwachting van onderzoek
  • 5
    Ouder echtpaar zwaar mishandeld in Amsterdam, verdachte aangehouden


Nieuwsvideo's

  • Indrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse
    Indrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse
  • Boze Ajax-supporters dringen Johan Cruijff ArenA binnen
    Boze Ajax-supporters dringen Johan Cruijff ArenA binnen
  • Capsule met gruis van planetoïde landt op aarde
    Capsule met gruis van planetoïde landt op aarde
  • Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen
    Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden