160.000 sets met spelkaarten moeten ouders helpen het gesprek met hun kinderen op gang te brengen over Nix18, de campagne die moet voorkomen dat jongeren voor hun achttiende jaar gaan roken of drinken.

Maandag worden de spelkaarten onder de naam Aankaarten geïntroduceerd bij speelgoedwinkels van Bart Smit en Intertoys. Het is de bedoeling dat deze Aankaarten worden verstopt in bekende gezinsspellen als Kolonisten, PimPamPet, Party & Co of Weerwolven.

Volgens Nix18 vinden veel ouders het moeilijk met hun kinderen afspraken te maken over het roken en alcoholgebruik voor hun 18e verjaardag. Zodra een kaart in het gezelschapsspel tevoorschijn komt, kan het onderwerp volgens Nix18 "op natuurlijke wijze" ter sprake worden gebracht.

Hint of opdracht

Aankaarten zijn speelkaarten met een hint of opdracht die gaat over alcohol en tabak. ''Dat geeft ouders de gelegenheid om tijdens een spelletjesavond over de afspraak te beginnen'', aldus Nix18.

31 procent van de ouders maakt volgens Nix18 al een afspraak met hun kinderen over alcohol en 52 procent van de ouders doet dat met roken.

Grenzen

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) zegt blij te zijn om te zien dat ouders worden geholpen afspraken te maken. "Want ik snap heel goed dat het niet altijd makkelijk is om grenzen te stellen.''

De campagne Nix18 werd in november 2013 gelanceerd op initiatief van het ministerie van VWS, met steun van onder meer het Trimbos-instituut, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, KWF Kankerbestrijding, Koninklijke Horeca Nederland en het Longfonds.