Het St Antonius Alnatal ziekenhuis in Nieuwegein en het Rijnstate in Arnhem dreigen hun borstvoedingscertificaten kwijt te raken. Beide ziekenhuizen laten op hun kraamafdeling reclame toe voor kunstmatige zuigelingenvoedsel.

Daarmee overtreden ze de WHO-Unicef code voor borstvoeding. Dat meldt het onderzoeksjournalistieke tv-programma De Monitor, dat binnengekomen tips over de 'reclameflesjes' onderzocht.

Moeders die melk kolven, blijken in de ziekenhuizen flesjes te krijgen met daarop een sticker van het merk Nutrilon of Hero.

In Nederland is Stichting Zorg voor Borstvoeding verantwoordelijk voor de certificering van borstvoeding, en die zegt nu de certificaten voor beide ziekenhuizen mogelijk in te trekken. "Marketing gericht op net bevallen moeders is uitdrukkelijk niet toegestaan", aldus directeur Mary Steen in De Monitor.

Ook de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen betreurt het nieuws: "Ouders moeten onafhankelijk van marketing een keuze kunnen maken voor de voeding van hun kind. Promotiemateriaal voor kunstvoeding hoort niet thuis in de gezondheidszorg. Moedermelk kan afgekolfd worden in neutrale, merkloze, steriele potjes. Dit betekent overigens niet dat er geen kunstvoeding gegeven mag worden. Wel dat het niet actief gepromoot mag worden."

Hoge kosten

Beide ziekenhuizen erkennen in het programma dat ze flesjes met stickers van fabrikanten gebruiken.

"Tot dit jaar gebruikten we neutrale flesjes. Dit brengt echter hoge kosten met zich mee. Om de flesjes voor de afgekolfde melk gratis te kunnen blijven meegeven - en zo moeders te kunnen blijven faciliteren in het geven van borstvoeding - zijn we begin dit jaar overgestapt op flesjes van Nutrilon", aldus het St Antonius Alnatal ziekenhuis. 

Het ziekenhuis zegt daarmee een aanzienlijk bedrag te kunnen besparen, en stelt dat deze besparingen niet de directe zorg voor de patiënt raken.

Jaren praktijk

Het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem is erg verbaasd over de kritiek, omdat dit al jaren de praktijk is. Hier krijgen moeders eerst een flesje zonder sticker, en daarna flesjes met een sticker van Hero, naast Nutrilon de andere marktleider.

Ook in Arnhem benadrukken ze dat ze een borstvoedingsvriendelijk ziekenhuis zijn, maar dat het financieel een aantrekkelijke afspraak is. Details over de financiën wil het ziekenhuis niet geven.