Belangenorganisaties roepen op tot oplossing apothekersrekening

Verschillende belangenorganisaties hebben een oproep gedaan om snel tot een oplossing te komen voor de problemen en agressie die ontstaan door het geven van informatie over de opbouw van de apothekersrekening. 

Dat meldt de Volkskrant

Apothekers die dagelijks te maken hebben met agressieve klanten luidden eerder de noodklok. Maar ook de patiënten vragen om een oplossing voor de onduidelijkheid. 

De Consumentenbond krijgt sinds de invoering van de nieuwe regels zoveel klachten, dat er een speciaal meldpunt voor opgericht is. De organisatie is gezien het aantal klachten van mening dat er gekeken moet worden naar een oplossing die werkt voor patiënten en de apothekers.  

Ook de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorgverzekeraars Nederland willen een oplossing voor het probleem. Volgens Zorgverzekeraars Nederland zorgt de daarmee beoogde transparantie over zorgkosten, juist alleen maar voor onduidelijkheid. "Daar zijn we niet blij mee", zegt een woordvoerster van de organisatie. 

Kosten informatiegesprek

De overheid heeft apothekers verplicht om zo de zorgkosten transparanter te maken. Daarom moeten apothekers het informatiegesprek dat ze voeren met hun klanten, op de rekening vermelden. 

Voorheen zaten de kosten voor zo'n gesprek, gemiddeld 6 euro, ingesloten in de prijs voor het medicijn.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie