Duitse wetenschappers hebben ‘mini-borsten’ gekweekt in hun laboratorium om beter onderzoek te kunnen doen naar het ontstaan van borstkanker.

Het borstweefsel is gecreëerd door stamcellen en epitheelcellen te plaatsen in een transparante gel in de vorm van menselijk borstweefsel.

De cellen ontwikkelen zich in deze kunstmatige omgeving op dezelfde manier als in menselijke borsten.

Dat melden Duitse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Development.

De wetenschappers gebruikten bij hun experiment epitheelcellen die afkomstig waren van vrouwen die een operatie ondergingen voor een borstverkleining.

"Normaal gesproken worden deze cellen na de operatie weggegooid", verklaart hoofonderzoekster Lisa Meixner op nieuwssite EurekAlert. "Maar voor ons vormen ze een schat aan materiaal waarmee we individuele verschillen in het gedrag van cellen in borstklieren kunnen bestuderen."

Als ze worden opgekweekt in de transparante gel vormen de stamcellen uit de borsten uiteindelijk holle structuren die iets weg hebben van trossen druiven. Deze structuren zijn typisch voor menselijk borstweefsel.

Borstkanker

De experimenten met de 'mini-borsten' kunnen volgens de onderzoekster nieuwe inzichten bieden in het ontstaan van borstkanker.

Zo blijkt uit de eerste studies dat stamcellen in de borsten zich sneller verspreiden als het kunstmatige borstweefsel erg stijf is. Die snelle verspreiding kan uiteindelijk leiden tot het ontstaan van borstkanker.

"We kunnen nu met nieuwe experimenten onderzoeken hoe deze processen op moleculair niveau worden aangestuurd en hopelijk ook therapeutische behandelingen ontwikkelen om het ontstaan van borstkanker te voorkomen", aldus Meixner.