Een patiënt die van huisarts wil veranderen kan het nog knap lastig krijgen. Overstappen lukt maar een op de drie. Dat blijkt uit een meldactie over huisartsenzorg van patiëntenfederatie NPCF.

Vaak nemen de gewenste huisartsen geen patiënten aan of woont de patiënt niet in het goede postcodegebied.

Volgens directeur Wilna Wind moeten mensen gewoon kunnen overstappen als ze dat willen, mits de huisarts op maximaal een kwartier afstand gevestigd is.

"Het is een hardnekkig probleem dat al jaren speelt. Daar moet echt iets aan worden gedaan. Een patiënt moet de huisarts kunnen kiezen die hij wil."

Overstappen

Bijna 11.000 mensen vulden voor de meldactie een vragenlijst in over de huisarts en de praktijk. Van hen wilden 1100 mensen vorig jaar van huisarts veranderen. De helft van hen was ontevreden over de dokter, 35 procent had geen vertrouwen in hem of haar. Drie op de tien was het bovendien niet eens met de arts.

Overstappen is echter maar bij een derde echt gelukt. Bijna de helft van de mensen die willen overstappen, heeft daar moeite mee. De ondervraagden denken dat huisartsen onderling afspraken maken over overstappers.

"Als ik niet verhuis, kan ik ook geen andere huisarts nemen", liet een deelnemer weten. Een andere ondervraagde: "Als huisartsen plaats hebben, kun je er terecht. Maar als ze merken dat je komt van een huisarts in dezelfde regio, zeggen ze ineens dat de praktijk vol zit."

Tevredenheid

In het onderzoek is ook de algemene tevredenheid over de huisartsen gemeten. Patiënten geven hun huisarts gemiddeld een 8. Dat is in lijn met de waarderingen op ZorgkaartNederland.nl.

Maar niet alles is in orde. Bijna de helft van de patiënten zegt dat iedereen kan horen wat er aan de balie wordt gezegd. Patiënten zijn wel tevreden over de beslotenheid van de behandelkamer.