Donorcampagnes gericht op 18-jarigen hebben succes

Donorcampagnes gericht op 18-jarigen hebben succes. Uit het jaarverslag van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) blijkt dat eind vorig jaar 37,5 procent van de 18-jarigen zich had laten registreren: een stuk meer dan in 2011.

Toen had nog geen 33 procent van de nieuwbakken volwassenen aangegeven of zij donor willen zijn. Elk voorjaar krijgen de jongeren die achttien zijn geworden een brief thuisgestuurd, met daarin het verzoek een keuze te maken voor of tegen het donorschap.

Die brief is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de jeugdige aanmeldingen, legt een woordvoerster van de NTS uit. Ongeveer één op de tien jongeren meldt uit eigen beweging of zij het donorschap zien zitten. De rest wacht de brief af en reageert dan.

"We hopen dat dat door de aandacht komt. Ook op scholen wordt veel met het onderwerp gedaan, vanaf dat kinderen een jaar of tien zijn zelfs. Daardoor hopen we dat ze echt een keuze kunnen maken. Maar het is een kwestie van lange adem; de stijging gaat geleidelijk", aldus de woordvoerster.

'Nieuwe Nederlanders'

Overigens krijgen ook 'nieuwe Nederlanders' zo’n brief, maar onder die doelgroep sorteert de campagne minder succes. Slechts 7,2 procent van de mensen die zich recent in Nederland vestigden, gaf respons op de brief.

Het is niet geheel duidelijk waarom deze groep, die voornamelijk bestaat uit expats en mensen die hier komen werken uit bijvoorbeeld Oost-Europa, zich nauwelijks registreert. "Maar we vragen het ze wel, we bieden de gelegenheid om te registreren", zegt de woordvoerster.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie