Het succes van programma’s ter vermindering van obesitas bij kinderen wordt beïnvloed door hoe dichtbij er een grote supermarkt is.

Amerikaanse medici presenteren de resultaten van dit onderzoek zaterdag op de jaarlijkse bijeenkomst van de Pediatric Academic Societies.

In de studie werden 486 Amerikaanse kinderen tussen de zes en twaalf jaar oud onderzocht. Alle kinderen hadden een BMI dat tot de hoogste 5 procent in een eerder onderzoek behoorde, en ze deden mee aan een project met als doel deze zware obesitas te verminderen.

De deelnemers waren verdeeld over twee groepen. Bij de ene was er een supermarkt binnen 3,2 kilometer van hun huis, bij de andere niet. De kinderen met een supermarkt dichtbij huis aten meer groente en fruit, minder fast food, en eindigden het project met een beter gewicht.

De resultaten suggereren dat het succes van obesitas-reducerende programma’s afhangt van hoe dichtbij er een supermarkt is. In de zogeheten 'voedselwoestijnen’ zonder supermarkt is vaak wel een fastfoodrestaurant te vinden. De aanwezigheid van een supermarkt maakt het dan makkelijker de gezonde keuze te maken.