Het vertrouwen van consumenten in vleesverwerkende bedrijven is laag. Bijna de helft denkt dat bedrijven in de vleesindustrie het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn, transparantie en hygiëne. 

Ook keurmerken zijn niet heilig. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders.

De recente negatieve berichtgeving over vleesverwerkende bedrijven (bijvoorbeeld paardenvlees verkocht als rundvlees en poepbacteriën in vlees) heeft niet gezorgd voor grote veranderingen bij consumenten.

82 procent zegt zijn aankoopgedrag niet aangepast te hebben.

Voor 43 procent was deze berichtgeving wel een reden om minder vertrouwen te hebben in de vleesindustrie dan daarvoor.

Hygiëne

De helft van alle ondervraagden denkt dat dierenwelzijn bij deze bedrijven niet hoog in het vaandel staat. De helft is bovendien van mening dat men niet transparant is over productieprocessen. Ook is men sceptisch over de duidelijkheid van de samenstelling van vlees op bijvoorbeeld etiketten en of de bedrijven zich aan de regels rondom hygiëne houden.

De kennis over scharrel- en biologisch vlees is niet groot. Slechts 39 procent weet wat het verschil is tussen deze diervriendelijkere producten. 10 procent denkt zelfs dat er helemaal geen verschil tussen zit.