Afvallers en sporters die het middel Dexaprine slikken, moeten daar meteen mee stoppen. Daartoe heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vrijdag opgeroepen.

De oproep komt naar aanleiding van meldingen die zijn binnengekomen bij de NVWA en bij het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) in Utrecht.

Sinds maart hebben al 11 mensen zich gemeld met ernstige klachten na het gebruik van Dexaprine. Het middel leidde volgens de mensen die zich meldden tot hartkloppingen, pijn op de borst, misselijkheid, hoofdpijn en zelfs in een geval tot een hartstilstand.

Klachten

Ook op sociale media melden bodybuilders gelijkaardige klachten na het nemen van het middel, constateerde de NVWA.

Dexaprine is in Nederland alleen verkrijgbaar via webwinkels. De NVWA heeft de webwinkels die het middel verkopen, opgedragen daarmee te stoppen. 

Webshops

Ook moeten ze klanten die het middel al gekocht hebben, goed waarschuwen voor de gevaren. De gecontacteerde webshops hebben volgens een NVWA-woordvoerster toegezegd dat ze dit gaan doen.

De NVWA gaat scherp in de gaten houden dat de webshops zich hieraan houden.