Hogere kortingen op gezonde producten zorgen ervoor dat mensen meer gezonde producten kopen. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder ongezonde voeding aanschaffen.

Dit blijkt uit het onderzoek van gezondheidswetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam Ingrid Steenhuis en Wilma Waterlander.

Ze presenteerden vorige week hun resultaten van experimenteel onderzoek op het jaarlijkse congres van de International Society of Physical Activity and Behavior in Gent. Voor het onderzoek ontwikkelden ze een Virtuele Supermarkt.

Meer gezonde aankopen

Uit het onderzoek onder 109 mensen blijkt dat mensen wel meer gezonde aankopen doen als ze korting krijgen, maar dat ze net zoveel ongezonde voeding blijven kopen.

In totaal gaan ze meer voeding kopen en dus ook meer calorieën. Mensen kopen gemiddeld 8.7 gezonde producten meer als ze 50 procent krijgen dan als ze 10 procent korting krijgen.

Geen effect

De onderzoekers ontdekten ook dat de labels 'gezonde keus, reclame, reclame & gezonde keus' geen effect hadden op het aankoopgedrag en werden overschaduwd door de effecten van de korting.

Steenhuis en Waterlander deden hun onderzoek met behulp van 'De Virtuele Supermarkt', een driedimensionaal computerprogramma naar het evenbeeld van een Nederlandse supermarkt.

De deelnemers kunnen thuis op hun computer met een winkelwagentje door deze supermarkt navigeren en boodschappen doen.