Ouderen die wekelijks twee porties vette vis eten, kunnen hun leven met ruim 2 jaar verlengen.

Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Harvard School of Public Health (HSPH) en de Universiteit van Washington.

Volgens de studie kunnen de omega-3-vetzuren, die vrijwel uitsluitend te vinden zijn in vette vis, het totale sterfterisico met 27 procent verlagen. Het risico op sterfte door hart- en vaatziekten wordt met ongeveer 35 procent verlaagd.

Onderzoeker Dariush Mozaffarian zegt: "Hoewel het eten van vette vis al lang als onderdeel van een gezonde voeding wordt beschouwd, hebben weinig studies de link tussen omega-3-niveaus in het bloed en de kans op sterfte onder ouderen onderzocht."

Eiwitten

Eerdere studies hebben aangetoond dat vissen, die rijk zijn aan eiwitten en gezonde vetzuren, het risico op overlijden aan hart- en vaatziekten verminderen. Maar het effect op andere doodsoorzaken of op de totale sterfte was echter onduidelijk.

De onderzoekers onderzochten de gegevens van ongeveer 2700 Amerikanen, met een leeftijd van 65 jaar of ouder. De deelnemers leverden regelmatig bloedmonsters in, ondergingen lichamelijke onderzoeken en diagnostische tests en beantwoorden vragen over hun gezondheid, medische geschiedenis en levensstijl.

Resultaten

De onderzoekers ontdekten dat de omega-3-vetzuren werden geassocieerd met een significant lager risico op sterfte. Een type in het bijzonder, docosahexaeenzuur (DHA), was het sterkst gerelateerd aan een lager risico (40 procent) op overlijden door coronaire hartziekten.

Eicosapentaeenzuur (EPA) verminderde het risico op een niet-fatale hartaanval.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het vakblad Annals of Internal Medicine.